Hallo medemappers. Ik ben al jaren geinteresseerd in OSM en volg diverse discussies op de voet maar beken dat ik zelf niet heel actief ben geweest.
Maar ik heb nu een vraagje over iets dat me al jaren stoort:
ik woon in de buurt van Helmond en daar zijn diverse natuurgebieden te vinden, o.a. de Bakelse Bossen
Ik stoor me al geruime tijd aan de lelijke grenzen van natuurgebieden die wegen oversteken zoals bijvoorbeeld over de Wolfsputterbaan.
Ik dacht altijd dat daar niet veel aan te doen was omdat de changeset vermeldt dat het een import van BAG/PDOK is, dus ik bleef daar voor handmatige wijzigingen af omdat ik vermoedde dat dat bij een volgende import overschreven werd.
Maar nu keek ik op de PDOK viewer en zag dat de gebieden in elk geval de grote wegen niet meer oversteken.
Betekent dit dat de imports niet automatisch ge-update worden en dat er een nieuw verzoek gedaan moet worden of moet ik dit toch met de hand aanpassen?
zoveel jaar geleden heeft men dan ook de keuze gemaakt voor toponym
totdat iemand besluit er een protected_area van te maken.
Dat zal voor grote delen zo zijn maar niet voor alle.
En daar ligt deels een het probleem, wat heeft de naam en wat behoort er tot de de protected area.
Ja, van AND,
Die zwerven nog steeds rond in OSM.
Af en toe kom ik er eentje tegen.
Misschien een idee voor een challenge of zoiets om die op te sporen en om te zetten naar meer gangbare tags of om die te verwijderen.
Hier is een voorbeeld van zo’n AND ding dat is omgezet naar meer gangbare tags: Way History: ‪Tandembos‬ (‪6324873‬) | OpenStreetMap
Nee, het zetten van toponym was een onderdeel van de 3dShapes import.
Daarbij heeft men wellicht op meerdere plaatsen de belijning van AND overgenomen.
Nu wordt dat omgezet naar protected_area, als je dan zomaar zonder controleren wat de echte belijning is van de protected_area, dan doen we het niet goed denk ik.
Dat protected_area zomaar door, achter de huizen gelegen tuinen liggen, dat is een ander verhaal.
Okee, dank allemaal voor de discussie die iets groter wordt dan ik ingeschat had. We hebben dus:
*verouderde tags: inmiddels hersteld door Friendly Ghost, waarvoor dank.
*slecht uitgelijnd, dat lijkt voor veel protected areas te gelden
*protected areas die niet overeenkomen met de bronnen: het Bakels bos bestaat uit meerdere protected areas
*maar de bronnen geven een naam aan 1 aangesloten gebied.
Voor dat laatste zie ik bij wijken en industriegebieden place gebruikt worden, maar dat is wellicht ongebruikelijk voor een bos?
We kunnen een area definieren voor de naam en meerdere voor de protected areas (dat lost de imho lelijke rendering van wegoverstekingen van protected areas op) maar dat is wellicht wat veel overhead?
Misschien een gevalletje “niet gehinderd door enige kennis”, maar zou het niet logisch zijn om de bossen (landuse=forrest) op te knippen en aan beide zijden van de weg als aparte vlakken te definieren, terwijl de protected_area de weg wel oversteekt en alle vlakken omvat?
Ik kwam laatst voor het eerst zelf zo’n protected area tegen (deze) en heb in een poging de 3dshapes-chaos daar wat op te schonen en die area ook netjes gemaakt. Die bestaat uit een lappenmand van vlakken (en niet eens allemaal forrest). Dus dat kan op zich prima, lijkt me?
Als de protectedarea een weg oversteekt, is daar imho niets mis mee. Een protected area is een administratieve grens, net als bijvoorbeeld een gemeentegrens, en die doen dat aan de lopende band (voorbeeld). Voor het bos zelf is dat een ander verhaal natuurlijk, maar dat is op te lossen, zoals hierboven beschreven.
Again, tenzij ik niet gehinderd door enige kennis iets doms zeg, maar dan laat ik me graag corrigeren.
Als je het bos op knipt kan je meerdere stukken samen nemen in een mulitpolygon en die als protected area gebruiken.
@motormapper bedankt voor de PDOK link, handig z’n kaart hoewel het nog handiger zou zijn als ook de naam werd aangegeven zoals al opgemerkt door @Allroads
Dat zou ik doen. Het Bakelse Bos wordt dan een relatie met vier gebieden als ik het goed zie. Of vijf, als je de Coendersberglaan ook nog er uit knipt.
Edit: Hey!! Dat is mijn route naar Nijnsel. Ik doorkruis dus het Bakelse Bos. Weer wat geleerd
Ik vraag me nu wel af wat de naam is van dat bosch? Oorspronkelijk stond het in OSM als Bakelsbosch. Dat is in de loop der tijd veranderd naar Bakelse Bos en Bakelse Bossen (vorige week nog). Op TOP10NL heet het al heel lang Bakelsbosch:
Dus ik denk dat Bakelschbosch de wat oudere naam is die langzaam verdrongen wordt door de nieuwe naam. Maar dat kan natuurlijk nog steeds een alt_name zijn. Hetzelfde geldt voor Bakelsche Beemden/Bakelse Beemden
Misschien zijn het “bossen” sinds er grote wegen doorheen lopen? Het is dus aan de plaatselijke mapper om te bepalen of het bos of bossen is/zijn.
Als je wil dan maak ik er wel een relatie van en dan kun jij bepalen welke naam het geheel krijgt.