De meest recht toe recht aan oplossing lijkt te zijn: Key:entrance - OpenStreetMap Wiki ware het niet dat:
bij een publiek toegankelijk park de definitie voorwaarden die vallen onder “key describes the point where you can go into a building or enclosed area (such as a zoo, theme park, cemetery grounds etc). Different values are used to denote the importance or type of entrance” niet aan voldaan wordt want de enclosed area ingangen worden over het algemeen niet gemarkeerd worden door een hek en/of poort ingang (immers het park is gratis publiek toegankelijk) maar door alleen een in-/uitgangsweg en ingangsbord markering, dat niet gedefinieerd is/(kan worden ?) in de entrance key definitie.
Waarom het handig kan zijn om dit soort toegangen in de OSM database toe te voegen wordt duidelijk aan de hand van onderstaand praktijkvoorbeeld:
Tijdens het uitvoeren van een bucketlist voor een familielid verloren we veel tijd door miscommunicatie. Wat was het geval: 1 van de bucketlist items moesten we uitvoeren in Nationaal Park Zuid-Kennermerland (jeugdherinneringsplek voor terminaal familielid). Dit ‘park’ blijkt, achteraf wetende, 20 ! ingangen te hebben. Heel veel van die ingangen zijn gemarkeerd met een Nationaalpark Zuid-Kennermerland bord met uniek ingangsnaam, heel handig als je met mensen wil afspreken om dat park te betreden EN te zorgen dat iedereen naar 1 zelfde ingang navigeert… Je snapt al wat er gebeurde binnen de familie: iedereen wist wel naar het park te navigeren (naar voor hun bekende ingangen naar het park maar stonden allemaal op verschillende ingangen op elkaar te wachten… Als ultieme oplossing zou het heel handig zijn om park ingang borden op te kunnen slaan in OSM. Via: osm.wiki/Tag:tourism=information?uselang=nl , osm.wiki/Key:information , osm.wiki/Tag:information%3Dboard, osm.wiki/Key:board_type kom ik een heel eind maar, dan blijkt key-value: board_type=entrance_marker helaas (nog) niet te bestaan, terwijl dit wel een oplossing biedt, zeker als daarop te navigeren zou zijn ! Ik ben zo vrij geweest om alvast een oplossing op OSM vast te leggen, zodat het ontstane probleem ook alvast een praktijkvoorbeeld heeft, zie: osm.org/edit#map=19/52.454483/4.615213. Zelf heb ik geen tijd voor discussies op het forum omdat ik nog steeds een bucketlist aan het uitvoeren en kwali-tijd voor de terminaal zieke aan het creëren ben echter zou het wel op prijs stellen input van leden van het NL-forum hier te krijgen zodat een eenduidige navigatie oplossing voor boven schetst probleem in OSM database vastlegt kan worden.
Daarna kan ik dan vastgelegd OSM-item aanpassen aan dan 1-duidige bedisucieerde oplossing.
Zeker een oplossing, echter is dit geen oplossing om officiële (nationaal) park ingangen in de OSM-database op te kunnen nemen.
De borden en de info daarop zijn ground-truth en daardoor mijnsi ziens OSM database opslag waardig om in route instructies op te kunnen nemen toch ?
Als je erheen wil navigeren dan moet het denk ik liefst wel een node op de toegangsweg zijn, geen losse node.
Tenzij (zit gewoon vrij te brainstormen) het om een soort van adres gaat, dan kan de navigatie het regelen.
Wat betreft je voorbeeld, als je pas achteraf weet dat er verschillende ingangen zijn, dan is het probleem niet zozeer de mapping van die ingangen, maar het niet weten of er niet aan denken dat ze er zijn!
Helemaal mee eens maar er is geen fysiek punt op de weg te vinden als ingang die je bij poorten/deuren wel hebt tenzij… een wildrooster als fysieke ingangsnode op de weg kan vastleggen EN de bebordingsinfo daar aan mag koppelen, bedenk ik me ineens…
Het is heel gebruikelijk om als punt op de weg iets te taggen wat fysiek ernaast staat aangegeven. Je tagt dan niet het bord zelf, maar de werking ervan voor de weggebruikers. Bjvoorbeeld: give_way, stop_position, traffic_signals, max_height/width/… etc.
Het blijft lastig omdat een wildrooster niet een stop markering is voor de verkeersdeelnemers zelf maar om te zorgen dat niet-verkeersdeelnemers (grazende paarden, wisenten enz.) buiten het park verkeersdeelnemer gaan worden…
In jouw denkwijze door denkend zou het dan een uitbreiding op de entrance definitie gaan worden ?
Immers de naam van een ingang van een (nationaal) park heeft geen instruerende maar slechts informatieve werking die alleen in route instructie’s heel handig kunnen zijn
Ik zocht in OSM hierop zoekt dan komt/kwam jou toegevoegde node naar boven
Zoals de name correct weer geeft lijkt het park hier lokaal niet Nationaal Park Zuid-Kennermerland te heten maar Herenduinen en dat staat ook op de kaart, Herenduinen
Duurde even voordat ik het doordat maar er zat een spellingsfout in Kennermerland en information=entrance_marker vindt ook ook niet echt bij dit bord passen, aangepast.
Wat betreft de namen van de ingangen van het nationaal park vond ik:
De naam van deze ingang lijkt op basis van deze kaart Heerenduin.
Over hoe de entrance (niet het bord) te mappen, entrance lijkt de juiste key en ik zou die op deze node zetten. In plaats van name zou je ook ref kunnen gebruiken.
Emvee, bedankt voor de tip m.b.t. toegangsvastlegging, hoe zou het er exact uit gaan zien dan en is er de mogelijkheid dan om daar naartoe te navigeren, want dat wordt het uiteindelijke doel.
Ik begrijp wat je met je oorspronkelijke verhaal bedoelt. Ik heb ooit gezocht naar hoe iets vergelijkbaars te mappen. Het Nelson Mandelapark heeft een aantal “Entrees”, bijv de “Entree Huntum”
Het betreft hier niet een fysieke entree ofzo, er zijn ook heel veel toegangen zonder naam, maar meer een “poort”, zoals je rond Parijs ook de “Portes” hebt, dat zijn de oude stadspoorten, nu ook de afritten van de Boulevard Péripherique (ringweg), maar ook aanduiding van een gebied.
En dus bij nationale parken zoals jij noemt.
Ook strandopgangen (“paal 10”) zou je onder deze noemer kunnen scharen.
Ik vind Key:entrance zoals het nu op de wiki staat niet lijken passen bij dit soort zaken. Bovendien zie ik geen entrance:name. Op het bovenstaande name="entree Huntum" plakken vind ik ook weer niet helemaal passen want dan mis je dat het onderdeel is van het Nelson Mandelapark. Je zou dus iets moeten hebben waarin je kwijt kan dat het onderdeel is van het grote geheel (in jouw geval: Nationaal Park Kennemerland) maar ook een eigen naam (entree Heerenduinen).
Op Overpass Turbo vind ik in bijvoorbeeld de Tuileries alle entrees met hun name, zonder relatie met de tuileries zelf. Maar mijn OSMAND zoekt niet op dit soort benoemde entrees. Maar bij een ander vind ik als naam de naam van het object waar het entree van is. Onduidelijk dus!
Ik weet niet hoe dit te taggen… Wellicht internationaal eens kijken.
Het feit dat er eerder de behoefte bestaan heeft ingangen van (nationaal) parken/grote gebieden vast te leggen maakt het interessanter om ook daadwerkelijk een oplossing ervoor te bedenken.
Als je op het ingangsbord zou kunnen navigeren (het enige fysieke object in het veld dat aangeeft dat je een gebied/park betreedt) dan is het ‘probleem’ opgelost. Dit zou wellicht kunnen als je zo’n ingangsbord kan definiëren als boundary entrance ?
Of de node die ontstaat bij het kruizen van boundary en weg die het snijd op te kunnen slaan als boundary entrance node ?
Dan zou ik toch gaan voor wat je op Key:entrance kan vinden:
For the main entrance to areas/points of interests (POIs) with multiple entrances (even multiple main entrances), use a Relation:site and add Role entrance to the main entrance node, or add a Key:routing:entrance to the main entrance node (the node to use as the POI/area point where routing should go).
De twijfel om key:entrance te gebruiken ligt in de huidige definitie van entrance: “ into a building or enclosed area (such as a zoo, theme park, cemetery grounds etc). Different values are used to denote the importance or type of entrance. The entrance node should be placed on the building/area’s way (i.e. its outline).
Het gebied wordt niet omheind op enigerlei wijze… voor de juiste plaatsing echter is het zeker wel een uitkomst !
Use routing:entrance=* for marking the most common access point for an area (e.g. a park, a sport field or a quarry) or a building with multiple main entrances
Dus dat lijkt me ruim genoeg. Het is goed om de OSM Wiki niet als formeel document te nemen.
Dan begin ik met Nationaal park Zuid-Kennemerland als testcase.
In de tussentijd in afwachting wat anderen ter vervolmaking aan goede ideeën erbij gaan bedenken…
Even een praktische vraag: als ik routing:entrance gebruik mag ik dat dan plaatsen op een gebiedsrelatie zonder dat dat gevolgen gaat hebben op die relatie ?
Ben nog steeds gebonden aan ID maar er lijkt einde aan deze tunnel te gaan komen en zeer binnenkort uitzicht naar mijn al betaalde laptop met JOSM.
Deze oplossing is wellicht ook bruikbaar voor camping & vakantieparken bedenk ik me ineens ?
——- edit history ——— Edit1: “Even een praktische vraag: als ik routing:entrance gebruik mag ik dat dan plaatsen op een gebiedsrelatie zonder dat dat gevolgen gaat hebben op die relatie ?
Ben nog steeds gebonden aan ID maar er lijkt einde aan deze tunnel te gaan komen en zeer binnenkort uitzicht naar mijn al betaalde laptop met JOSM.”
Edit2: Deze oplossing is wellicht ook bruikbaar voor camping & vakantieparken bedenk ik me ineens ?