Ekonomiska kartan fungerar inte i JOSM längre

Hej, jag brukar använda Ekonomiska kartan som stöd för namn på platser mm. Men nu verkar den ha slutat fungera. Någon som känner till felet och ifall det finns något man kan göra?

Upptäckte samma häromdagen. Jag har ingen lösning själv, men väntar med samma iver på att en lösning ska dyka upp :slight_smile:

1 Like

Ekonomiska kartan er ikke tilgjengelig som en ferdig WMS-tjeneste fra Lantmäteriet lenger. I stedet er TIF-filer for hvert kartblad fritt tilgjengelig under CC0-lisens: Åtkomst och leverans - Ekonomiska kartan

Om vi vil ha dette som bakgrunnskart i iD og JOSM må noen lage en tjeneste selv.

Det samme gjelder Häradsekonmiska kartan og Generalstabskartan, og ikke minst Ortofoto, Markhöjdmodell og Laserdata skog.

Drog de in den tjänsten för några dagar sedan, när den länkade sidan uppdaterades? De jobbar verkligen stenhårt på att inte tillgängliggöra sina produkter, från en användbar wms-tjänst till dumma tiffar i en mapp.

Jag var med i en testgrupp för den “nya historiska kartor” för några år sedan. Det var bara ett nytt gui på samma usla tjänst som tidigare, jag frågade varför de inte hade byggt en karttjänst som “minkarta” där man bara kan välja vilken bakgrundskarta man vill se, så att den kunde bli användbar på riktigt? Då slutade de att svara på mail. Suck.

Men det är väl det här som har varit tema länge. De kan ge oss bilderna, men inte hosting.

• om vi startar ett chapter så kan vi betala för sådant
  • men vi måste ha nån som kan sätta upp tjänsterna

Innan har jag inte varit väldigt mycket för ett chapter, men här finns iaf ett konkret behov som kunde lösas med just chapter, om det nu blir svenskt eller nordiskt.

1 Like

Ja jag har tidigare laddat ned geotiffar och renderat med QGIS, sedan använt dessa i JOSM. Nu laddade jag bara ned ett nytt område och renderade detta med.

Jag har även renderat lutningskarta baserat på Laserdata skog, för norra Östergötland. Jag skulle kunna rendera större områden om jag kunde lägga filerna någonstans.

Men det känns ju väldigt onödigt att alla ska uppfinna samma hjul. Jag hjälper gärna till med fixande av filer, rendering av tiles mm, om vi kan ha en central tjänst. Jag håller med om att vi behöver organisera oss mer för hantera att datan blir mindre enkelt tillgäng.

det är ju så enkelt att nån måste göra det tekniska, och vi andra bidrar med att betala kostnaden, sen kan man ju såklart bygga vidare på organisationens verksamhet.

1 Like

https://kartbild.com/ har ju redan lyckats med det tekniska, inte bara för ekonomiska kartan utan en hel skock med olika kartor. Skulle man kunna tänka sig nåt samarbete där?

Det vore ju super!

Det tekniska med ett sätta upp tjänster/tiles är ingen större utmaning, finns moln/hårdvara så är det gjort på en helg+bearbetningstid.

Utmaningen är datamängden. Gjorde ett överslag för ortofoto häromveckan, det landar på nästan 30 TB för senaste (130 TB för alla >2006) för bara geotiffar, ska man ha färdiga tiles blir det runt ~75% till. Blir nästan 40-80 000 tkr/år i bara lagring, och då har man inte ens serverat någon trafik. Eller 50 000 tkr för diskar i egen server, men då tillkommer själva servern, el, o.s.v.

Det finns lite vägar runt det, t.ex. tjänst som läser direkt från Lantmäteriet, men det finns ett gäng asterisker kopplade till det (vi har faktiskt ett uppdrag på jobbet just nu där vi tittar på hur LM kan göra det bättre).

Så de ända realistiska alternativ jag ser är att antingen hitta en samarbetspartner (som kartbild) som redan har gjort den investeringen eller sponsring av molntjänst/hårdvara.

1 Like

För ortofoto räcker väl det senaste året och man behöver ju inte spara geotiffarna när man har renderat tiles (om man gör på det viset). Men det blir ju trots det en hel del datamängder. Så ja, en samarbetspartner borde vara något att undersöka.

kan nån kolla med kartbild då? få en dialog bara, så kan vi se vart vi hamnar.
kan vi estimera hur många visningar vi kommer generera från iD och JOSM?

1 Like

Jag tänker att Eniro skulle kunna vara en partner i det hela och hjälpa oss med ortofoto? De har bytt till OpenStreetmap kartalager som default på sin karta så desto bättre verktyg vi har destobättre karta tänker jag, Eniro.se - Upptäck närheten.

2 Likes