Op de spoorlijn Arnhem-Dieren heb ik 2 jaar geleden een aantal notes (1,2,3,4,5,6) gezet over overwegen die afgesloten danwel aangepast gingen worden. Een aantal daarvan is inmiddels met hulp van de community (dank o.a. Groen_Duiven en dvdhoven) opgelost, bij de anderen is gemeld dat daar nog niets is gebeurd.
Sinds een paar dagen is er een anoniem die op deze notes eerst “do you want to remove the arrow” plaatst. Dvdhoven reageert met “No, we don’t close the note. It is important” en Martin Borsje met “Aan alle niet-anoniemen die op deze notes reageren: er is hier een zichzelf bevredigende troll actief. Reageer alstjeblieft niet meer op elke reactie op deze note.”. Daarop komt de/een anoniem weer met “Jij bent ook Ctief.” (wat daar de betekenis van is weet ik niet).
Vervolgens sluit Martin Borsje de note alsnog, zonder commentaar. Ik heropen deze weer (bij één heb ik commentaar toegevoegd, dat ik de opmerking van de anoniem geen reden vind om de note te sluiten, zeker nu overwegen sluiten zo’n hot topic is), en vervolgens sluit Dvdhoven de note weer, met (bij één note) de opmerking “Ik zie tich redenen om deze note te sluiten. Maak maar een nieuwe note aan. Mijn maiibox loopt over door dit gezeik”
Ik snap de opmerking over de volle mailbox, maar ik vind een verzoek van een anoniem niet voldoende om de notes te sluiten, als er nog waardevolle informatie in staat. Martin en Dvdhoven: waarom eerst niet ingaan op het verzoek van de anoniem en vervolgens de note alsnog sluiten?
Vervolgens kijk in en zie ik dat in de regio arnhem bijna alle notes “groen” zijn. Op zich mooi, behalve dat bijna allemaal afgelopen week een anoniem heeft gevraagd “do you want to remove the arrow” en vervolgens ene Niels de Wit deze notes gesloten heeft.
Hier zitten notes bij die inderdaad dicht zouden kunnen (bijv Math1985-bedelnotes), maar ook notes die informatie bevatten die nog niet ingetekend is, bijvoorbeeld deze of deze. Ik heb een vermoeden dat deze anoniem en Niels de Wit dezelfde zijn, waarbij een een-tweetje alle notes “schoon” gemaakt worden.
De acties van deze anoniem en vooral de (re)acties van Niels de Wit, en de met de anoniem meewerkende (maar verder goed bekendstaande dvdhoven en Martin Borsje) zorgen wel dat ik niet zo veel zin meer heb om anderszins waardevolle notes aan te maken, op te lossen of me uberhaupt van de community iets aan te trekken. Jammer, want het zijn een paar slechte die het voor de goeden verpesten. Op de een of andere manier is dit soort zaken bij Wikipedia veel beter geborgd dan bij Openstreetmap.
Hoe moet ik/moeten we hier nu mee om gaan?