Fråga:
Förslag att addera en badplats, men det finns redan en sådan. Beror detta på taggar skiljer eller att position mellan befintlig POI och föreslagen punkt är för långt?
Den hade tidigare fel taggar men ser att du ändrat det, så det behövdes bara köra om uträkningen av avvikelser. Stöter du på samma problem kan du göra det från sidan för avvikelsen (den blå insekten):
(ser att du lagt med hashtaggen också, vilket är jätteuppskattat, dock ska den bara ligga som tagg på changeset, inte på objektet egentligen)
Jag skickade en felrapport på BJK, då jag i Arboga hittade en och samma skola hade tre instanser i BJK, med olika referensnummer hos skolverket. Känns som det är fel hos skolverket eller varför har man 3 olika referenser för samma skola? Om det är fel, vem ska felrapportera och någon som vet hur? Om det av någon anledning är korrekt med 3 olika på samma plats, hur ska man lägga in det i OSM?
Borde man inte kunna felmärka punkter? Även om det formellt och kanske är korrekt byråkratiskt, så känns det exempelvis fel att en skola har flera olika referenser. Eller är tanken att man i BJK ska visa all information som finns tillgänglig? Men i så fall blir det komplicerat att få in all denna samlade mängden av info.
Problemet som jag ser så kan jag uppdatera en skola, men BJK kommer trotts det, vad jag förstår, säga att det fattas info för skolan. Info som man kanske aldrig kommer att lägga in, och då vore det bra om kartan kunde rensas på sådant.
Det låter lite knäppt, men är faktiskt korrekt hos skolverket och en brist jag behöver fixa i BJK.
Ofta finns flera skolenheter i (vad man i vardagstal och i OSM anser vara) samma skola; t.ex. både en gymnasieskola, en anpassad gymnasieskola (tror det är vad man tidigare kallade gymnasiesärskola), komvux, och SFI, och alla fyra räknas som en varsin skolenhet (varför man inte i skolenhetsregistret hanterar det som en och samma med olika underindelningar har jag inte förstått riktigt).
Rätt lösning är nog att tagga det som t.ex. ref:se:skolverket=85767343;74582007;etc. vilket BJK skulle kunna slå ihop och föreslå (första steget i det är att det klarar av såna listor i matchningen vilket det inte heller gör idag). Det svåra är att veta när det faktiskt är att anse som en och samma skola, och när det bör räknas som olika (ibland har de samma namn, men inte alltid), så finns nog risk att krävs handpåläggning för att slå ihop dem.
Tanken är att ha möjlighet att uttryckligen “klarmarkera” avvikelser som är färdiga i hanteringen, samt även markera avvikelser som inte ska göras något med o.s.v. Förhoppningen var att göra det via en integration med MapRoulette, men dialogen med dem har tyvärr gått trögare än jag hoppats på.
Ok, då förstår jag bättre. Vi får acceptera att det tillsvidare finns flera “fel” på samma skolbyggnad. Att det kan finnas flera verksamheter under samma tak.
För övrigt är jag väldigt imponerad av BJK. Det går så otroligt snabbt att göra uppdateringar. Varje punkt tar ju bara någon minut att fixa. Bästa verktyget vi fått på länge!
Enligt wikin ska man först skapa en area med landuse=education, sedan skapar man en point per enhet med amenity=school. Jag tycker det verkar vara en enklare och rakare lösning än att försöka slå ihop information från flera enheter. Jag har provat på en närbelägen skola - Kevingeskolan - och väntar på att se vad BJK säger.
Om flera olika utbildningsorganisationer är samlade och bedriver undervisning i samma en och samma byggnad, innebär det att man sätter alla deras punkter i samma byggnad. Blir lite konstigt det också. Frågan är vilken info vill man ha i osm?
Och ska man rita en landuse=education och i den rita en byggnad, när det inte finns någon skolgård eller annan mark som tillhör skolan?
Som jag har uppfattat det är landuse=education om det faktiskt finns något som kan anses vara en skolgård, vilket nog de flesta svenska (grund)skolor har, men däremot finns det många gymnasier i storstäderna där skolan utöver någon skylt knappt går att särskilja från en kontorsbyggnad (och även kan inrymmas i samma byggnad som icke utbildande verksamheter), där tycker jag inte landuse=education passar.
Flera amenity=school tycker jag kan vara rimliga, om det verkligen är särskilda skolor; tycker de minst ska ha olika namn. T.ex. hette grundskolan där jag växte upp ett tag “Älvstrandsskolan” och gymnasiet (i samma byggnad men i en annan del av den) hette “Älvstrandsgymnasiet”, då tycker jag det hade passat med två noder, men numera heter båda “Älvstrandens bildningscenter”, då tycker jag det passar bättre med en sammanslagen nod.