ik vermoed dat dit er zo staat vanwege het probleem van hoe vaak er ververst wordt; dezelfde reden die @85Bas aangeeft om conditional te gebruiken.
20 jaar geleden werd mijn kaartenboek nooit ververst. Ja; door een nieuwe te kopen. 10-5 jaar geleden was mobiele data vrij duur; dus dan had je het kaartmateriaal offline op je mobiel staan en werkte je die eens in de zoveel tijd bij. Zelfs TomTom ververstte de kaarten slechts 1x per jaar. Toen elk half jaar, toen elke drie maanden en inmiddels elke maand; waarbij wegwerkzaamheden, blokkades en files elek 2 minuten worden ingeladen.
Je ziet dat diezelfde evolutie bij OMS. Meer en meer apps en webpagina’s gebruiken OSM en steeds vaker om te navigeren. Daarbij is het fijn als een router de conditionals inleest en een andere route aanbied; maar als ik op de fiets zit en ik krijg een route die ik niet snap, volg ik die niet. Dan is het prettig om hiervan ook een visuele indicatie te hebben dat er een weg opgebroken is.
@Lachgast (a.k.a. Luciën) geeft wel een goede omschrjiving dat ‘access:conditional’ voor de visueel ingestelde kaartlezer niet lekker werkt. Zou fijn zijn als de renderers hier iets mee deden. Maar helaas zijn die niet dynamisch genoeg en Carto is toch nog steeds de default.
Maar het zorgt wel voor vervuiling van de tags, ik weet niet wat ik liever heb; her en der allemaal verlopen conditionals of een visuele indicatie op de kaart die heel duidelijk maakt dat de weg niet toegankelijk is vanwege werkzaamheden? En dus voor veel meer mensen zichtbaar is en weg te halen.
En een conditional die verlopen is; mag je daar zomaar vanuit gaan dat deze verwijderd mag worden? Moet je dat nog controleren of mag je een verlopen tag rücksiglos weggooien?