Större import av hastighetsgränser

Så länge korrekta hastighetsgränser läggs in så har jag inget principiellt problem med det. Bättre än inget. Och det är kul att nån är otålig och vill ha in data, hoppas entusiasmen håller i sig, det kan vara lite jobbigt att interagera med “the community”, alla har en åsikt :slight_smile:

Det är ju också så att vi har i NVDB-projektet ägnat rätt mycket tid åt den här utmaningen att tolka NVDB-data för OSM-användning, och att då någon gör samma sak en gång till på sitt eget vis och stöter på samma problem som vi gjort en gång till istället för att hjälpa till i existerande projekt kan verka lite onödigt. Om du vill använda det vi redan gjort kan du utgå från OSM-filen nvdb2osm-skriptet genererar istället för NVDB direkt, då kommer en del behandling med, t ex tidsbegränsade hastighetsgränser utanför skolor och sådant.

Sen är frågan hur man ska göra med implicita hastighets-taggar. Den nöten har vi inte knäckt, utan lägger helt enkelt inte in dem. Alltså detta:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:maxspeed#Implicit_maxspeed_values
jag har sett i mitt arbete att en del har manuellt lagt in implicita maxspeed. Pga inexakthet i NVDB-data och ingen tydlighet i var det är skyltat och inte så kör vi inte på NVDB på enskilda vägar utan håller oss till där det kan förväntas ha hög kvalitet, kommunala och allmänna vägar.

Anledningen att det tar lång tid med NVDB-projektet är att det är bara ensaka personer som jobbar med det. Hade vi varit 50 aktiva istället för 1-2 aktiva åt gången som det är nu hade vi varit klara nu. Sen kommer vi nog inte gå igenom alla kommuner, en del uppdateras ju väldigt aktivt med traditionella metoder med många aktiva mappare, storstadsregionerna t ex. Jag kör mest norr- och västerbotten själv, gjort lite i västernorrland. Där har det varit stort behov av uppdatering, det går också ganska fort framåt. Jag kommer troligen själv bli klar med hela Norrbottens län under det här året. Kanske blir startpunkten för att börja fundera på ett uppdateringsskript. Hursomhelst det går ju inte fortare för att ingen ansluter :grinning:

Att det är få aktiva beror på att det är relativt hög tröskel att gå med, och de flesta vill jobba på sitt egna vis och väldigt lokalt. Utöver mitt NVDB-arbete gör jag även “mys-mappning” på mina lokala hemvister där jag går stigar med GPS och sådant, så det ena utesluter inte det andra, men det är svårt att få folk att ställa upp.