Många svar! Kul!
För mig är det inte i närheten av fullständigt om unclassified och residential inte är mappat? Och ja, jag har ägnat de senaste veckorna åt att kika igenom hela trunk/primary/secondary-nätverket i Sverige som hade enorma brister. När jag skulle ge mig i kast med tertiary insåg jag att det behövdes effektivisering - därav scriptet, särskilt senare för residential.
Beror helt på vilka krav på noggrannhet du har? Du skulle kunna säga åt ett script att distribuera noder (enligt önskad toleransnivå) längs en befintlig väg och sedan genom NVDBs angivelser räkna ut vid vilken nod det är lämpligast att dela vägen - addera hastighetsgränserna - och sedan rensa upp bland noderna? Inte alkemi. Mest matte.
Om man vill göra en komplett import, ja. Definitivt. Min önskan är att kunna plocka den lågt hängande frukten för att sedan ägna sig åt det som verkligen kräver manuellt arbete eller ett mer krävande script. Mitt script passar exempelvis för sträckor som redan överensstämmer med NVDB, har enhetlig hastighet och förerträdesvis kortare sträckor (exempelvis korta residentials, längre redan välplacerade sträckor med enklare geometri).
Jag tycker att Sweden Import projektet är imponerande och har kikat igenom de färdigställda kommunerna. De ser fantastiska ut! Men: Av progressidan har 40 kommuner färdigställts på cirka 2 år och då flera mindre kommuner, de stora kommunerna kommer sannolikt ta ännu längre tid? Vi pratar alltså om ett projekt på ytterligare minst 13 år för att färdigställa Sverige i nuvarande takt. Jag är inte beredd att ge mig in i ett sådant projekt. OSM är en hobby för mig och jag vill att den hobbyn ska förbli rolig, men samtidigt utmananade. Jag kan bidra på de områden jag behärskar och roas av. Exempelvis scripting, automatisering, felkontroll osv. Detaljredigering gör jag gärna på de områden som jag har väldigt god lokalkännedom kring.
Det här är ju väldigt hårda ord. “Införande av dessa får inte ske?”
Då skulle jag verkligen vilja ta del av argumentationen om communityt anser det så problematiskt i Sverige? Vad jag förstår har andra lokala communities motsatt uppfattning. Att man inte tycker om “implicit speed”. Varför ska just Sverige använda sig av implicit? Jag tycker att förlitande på default/implicit speed är ett jätteproblem. Långa sträckor inom tätbebyggt område är 30-vägar som nu visas som 50. Samma sak vanligt med 50-segment på 70 vägar som nu defaultas som 70 rakt av. Det ger systematiska fel i routing och driver trafik in på gator som inte är lämpligast för genomfart osv. Jag tycker också att explicit alltid är bättre eftersom det möjliggör bättre arbetsflöden/filtrering osv.
Jag är inte beredd att vänta åratal på att få till hastighetsgränser i Sverige, men vill inte stöta mig med en hel community. Inleder med att mappa de områden som känner till så att det blir mer att betrakta som assisted mapping. Slutligen en bild på ungefär vilken typ av sträckor som scriptet kan addera taggar på:
Röda ringar: scriptet kommer ignorera dessa pga antingen multipla hastigheter eller komplicerad geometri.
Blå ringar: scriptet kommer att tagga dessa med rätt hastighet från Trafikverket pga enkel geometri och sammanhängande hastighet (den overlay) som syns på bilden)