Projekt med med Sveriges Hjärtstarregister

Ändringsprocessen hos hjärtstartarregistret min issue #70

1. jag passerade Systembolaget i Kista som hade flyttat
  2. såg att deras hjärtstartare fanns på väggen på nya stället
  3. hjärtstartarregistret pekade på gamla platsen Hjärtstartarregistret
  4. jag skickar email till hjärtstartarregistret
  5. hjärtstartarregistret svarar att dom kontaktar ansvarig hos systembolaget
  6. nu har hjärtstartarregistret “tagit bort” #77987 Systembolaget nu finns inga spår efter #77987

Tombstone-pages

Ett bra mönster är att ha tombstone-pages och förklara varför hjärtstartaren på Systembolaget i Kista har inaktiverats…

Se

Jag har skapat

Fråga 1: Hur kopplar jag ihop dom? Jag skulle vilja se att man när man redigerar kan klicka på ? och läsa Key:ref:hjartstartarregistret.se

Fråga 2: Vad saknas för att P8 formatter url skall fungera Q23028#P8 och göra argumentet klickbart

Fråga 3: Det känns som vi har en öppning med deras API länk / Integrationsmanual_BASE.pdf vilka frågor måste sättas på plats för att vi kan använda API:et / vill vi använda API:et / finns det ett ekosystem för att köra synkning regelbundet och hantera diffar?

Fråga 4: Ponera att vi löser licenser etc. vill vi importera allt? Jag har en känsla att hjärtstartarregistret “tar emot allt” dvs. hjärtstartare som är privata/offentliga/…
Vad passar att ha på OSM?

exempel

spontant tycker jag så skall OSM alltid peka på Hjärtstartarregistret och se dom som auktoritet och uppmuntra att den källan används i första hand MEN genom att även ha bra korrekt Hjärtstartarinformation på OSM kan vi göra skillnad

Fråga 4: Om vi får denna koppling att fungera vilket mervärde ser ni att OSM kan bidra till Hjärtstartarregistret?
Saker jag ser
4-1) med openaedmap kan vi ha bilder av hjärtstartare med fri licens cc-0
4-2) OSM Notes där kanske hjärtstartarregistret det om det finns problem med den kontaktväg dom har till ägaren med hjärtstartaren?

Fråga 5: jag killgissade hur hjärtstartarregistret ändringscykel fungerar dvs. dom tar bort misstänkta fel direkt / saknar det jag kallar tombstone-pages

Vad behövs hos hjärtstartarregistret? Jag listade några saker jag tycker skulle kunna förbättras

a) Bättre stöd för direktlänkar till exempel idag 86788 – vi får texten visad och hur den ska lokaliseras, men den zoomas inte in på kartan. Vi skulle vilja att kartan zoomades in. Min fråga #70

b) Stöd för “Tombstone-pages” – idag försvinner ett objekt från sidan när det inaktiveras. Om OSM och hjartstartarregistret.se ska länka varandra behöver vi bättre förstå varför det inaktiverats. Min fråga #70

c) ibland tas en hjärtstartarpost bort och skapas sedan på nytt då skall det finns redirect från den gamla till den nya så släpper vi länkröta

Punkt 1, menar du att koppla ihop wikisidorna eller att göra en Preset - OSM Wiki som gör att editorerna hjälper dig på traven att fylla i relevant information? Lägg in engelska sidan i languages dropdownen på wikin?
Förstår inte riktigt vad punkt 2 gör, vänligen förklara.

Punkt 3, inget som körs automatiskt, du måste alltid vara ansvarig för bot-körning och community måste vara enhetligt. Om det finns något out of the box, ingen aning. Ett första steg som hade varit bra var att lägga in det i BJK. Men det förutsätter att vi får en annan licens och öppet API. Det här att

Punkt 4-1, OpenAed är en av många bildhosts, panoramax finns också.
Absolut inte punkt 4-2 då detta är personuppgift och hör inte hemma i OSM.
Angående vad som behövs hos hjärtstarteregistret är ett nytt modernare
bibliotek som maplibre gl js som använder sig av en ständigt uppdaterad vektor tile server för att få aktuell nytta ifrån OSM. Om en hjärtstartare finns mitt ute i ingenstans där det är tomt eller väldigt lite information kan det nog ge inspiration att lägga till mer information ifrån oss

Gör det som är bäst… vet man inte vad hjärtstartaregistret är så förstår man nog inte varför detta finns i OSM… min tanke med integrationen är att få fler personer att veta om hjärtstartarregistret och veta var närmsta hjärtstartare är

Idag kommer jag överhuvudtaget inte till hjälpsidorna… från den OSM editor jag kör

P8 formatter url

fungerar på WIkidata så att argumentet tas från fältet och det blir en klickbar url dvs. i bilden ovan

• nu text 34858
  • önskvärt hyperlänk 34858 där argumente 34858 byts ut i formatter url:en dvs. https://www.hjartstartarregistret.se/#/34858

Kan någon peka på en sida med vilken licens som skall finnas så Hjärtstartarregistret kan ta ställning om dom är intresserade

Vi vet inte vad dom vill och kan se om OSM kan ge mervärde men det är väl ingen som antytt att personuppgifter skall förekomma …

Gissar att dom inte känner till OSM ekosystem så det blir lite trail and error…

• kan även tänka mig att dom inte ser ett mervärde att få in bilder eller annat på annat sätt än idag som verkar vara email… dom verkar ha ett mycket bra fungerande ekosystem med tydliga roller…
  • det mervärde som du pekar på är att vet vi var hjärtstartarna är så kan OSM kartan förbättras där dvs. den karta dom använder…

Det är en bra poäng… coolt helt missat att dom redan idag har Open Street Map

Jag har inte lekt med tiles men såg att @Tomas_Marklund som hjälpte mig att lägga in Stockholm Archipelago Trail att hans jobb nu enormt snyggt dyker upp i thunderforest och det lagret använder Naturkartan Tack Tomas det blev snyggare än jag ana…

Fundering bjuda in hjärtstartargänget på nästa OSM snack

1. prata licenser att vara del av OSM
    1. vad krävs för att OSM kan dra nytta av det
    2. bilder som openAEDmap laddar upp har idag CC-0 kan dom dra nytta av det?
    3. ???
  2. Gissar att OSM data kan råka i osynk med hjärtstarteregistret exempelvis min Systembolags post där jag hittade fel i deras data och dom tog bort sin post
    1. kan det ställa till problem… om ja hur minimeras det
  3. hur dom skulle kunna ha bättre integration med OSM ex. maplibre gl js… vad dom vinner på det mer än uppdaterade kartor
    1-1) just denna poäng att har dom senaste kartorna och har OSM hjärtstartarna från hjärtstarteregistret så känns argumentet “kan det nog ge inspiration att lägga till mer information ifrån oss” enormt starkt att vi kör “all-in”
  4. om dom ser att OSM kan bidraga med kvalitet…
    1-1) leverera bra kartor till dagens hjärtstarteregistret karta känns argument nog!!!
    1-2) även att få "klienter som OsmAnd och OpenAEDMap att stödja länken till hjärtstarteregistret känns spännande

Angående det första, som du nämner använder du id, editorerna är gjorda för att redigera data i osm, jag tror inte att koppla en format för en specifik ref: i en osm editor någonsin kommer att finnas - då får du som du lagt upp ett förslag i OpenAedMap agera på datan och formatera den då openaedmap är en konsument av OSM data. Men du kan ju se om någon av editorna vill ha funktionen.
Fråga Wiki-administratörerna på OSMF operation angående wikidata hyperlänkformat.
Alltså krasst behöver de släppa datan fritt, CC0 eller public domain med inga restriktioner för att vara kompatibla med ODbl. Samt ge oss datan i något format vi kan läsa in, helst genom API om de redan har det på plats.

Mer information om licenser för dataimporter finns på följande sidor:

Angående punkt 4-2, du skrev kontaktuppgifter, OSM notes ska användas för redigeringar som ska kunna markeras som solved. Förstår inte riktigt vad du vill använda notes till?

Eller ja, ser nu att det inte är id utan OSM.org webbsidan som du tog en screenshot ifrån.

Det är inte jag som vill utan jag gissar att det kanske kan lösa ett problem hos dom… men för att förstå det måste vi ha en dialog med dom…

Vi har “lekt” med grillplatser och där

1. har man inte samma tydliga kontakt med ägaren som hjärtstartarregistret verkar ha med ägaren men det jobb @bagis gjorde se bilder var enormt värdefullt… kan tänka mig att alla ägare av hjärtstartare inte fixar bilder på sina apparater ( typ Systembolaget / Trafikförvaltningen där skulle OpenAEDMap och OSM Notes kanske göra det möjligt att skapa CC-0 bilder

men som sagt jag bara gissar… exempelvis känns som bild på tunnelbanehjärtstartare gör det enklare att hitta apparaten

Starkaste argumentet

för att koppla ihop OSM ↔ hjärtstartarregistret känns dock att hjärtstartarregistret använder kartor från OSM och med mer kunskap hos OSM om var hjärtstartarna finns så kan kartor förbättras där… försöker nu formulera ett brev om detta till hjärtstartarregistret personer

ok låter dumt att det inte år en generell funktion om jag förstår dig rätt

För att vidare besvara några av punkterna du tar upp:

1. Jag trodde att det enda som krävdes var att det fanns en wikisida. Men så nu när du har skapat en sida vet jag ärligt talat inte vad som saknas. Kanske att det behöver göras någon körning för att uppdatera vilka taggar som har tillhörande wikisidor.
  2. Taggens värde lär nog aldrig bli klickbart, förutsatt att min föreställning att det är existensen av en wikisida som är en förutsättning för att det ska bli en hyperlänk stämmer.
  3. Jag (och även @HuggeK) har kontaktat dem och problemet är pengar. Intresse finns möjligtvis, men däremot ingen jättestark vilja att lösa finansiering och licensiering på ett sätt som uppfyller våra krav, åtminstone inte nu på studs. Det lär i så fall röra sig om ett mer långsiktigt förändringsarbete.
  4. I den bästa av världar hade jag gärna sett att OpenAEDMap är lika pålitligt i Sverige som Hjärtstartarregistret, med den fördelen att även turister kan ha en chans att dra nytta av Hjärtstartarregistrets ajourhållningsarbete. Detta förutsätter att alla hjärtstartare i Hjärtstartarregistret speglas till OSM, och helst, men inte nödvändigtvis, vice versa. Du verkar ha bra koll på hur detta bör genomföras för att vara hållbart databasmässigt, med unika identifierare etc.
  5. En fråga för Hjärtstartarregistret som jag inte ser någon mening att diskutera i vårt forum.
1 Like