Domme vragen bestaan natuurlijk niet. Het deel was besloten maar niet geheim.
Toen BAG data beschikbaar kwam voor import, was een aantal actieve OSM-bewerkers, onder wie mij, gevraagd mee te werken aan de BAG-import middels een ontwikkelde (beta) plugin.
Een beperkt aantal BAG-importeurs houdt zich nu niet alleen bezig met de feitelijke imports zelf, maar ook met het testen van nieuwe releases en de compatibiliteit met nieuwere versies van JOSM.
Het importeren van BAG data vereist de nodige nauwkeurigheid, zorgvuldigheid en ervaring en deze zaken werden ook uitgewisseld, net als de feitelijke plugin zelf.
De beslissing om dit in een besloten groep te doen kan ik niet achterhalen (ik was daar niet bij betrokken), maar mijn indruk was zeker niet dat dit iets als ‘exclusiviteit’ was, maar meer om goedwillenden met minder ervaring niet te stimuleren BAG-imports te doen.
De discussie in deze besloten groep was dus 100 % niet relevant voor niet-BAG-importeurs.
In de loop van tijd zijn overigens aan deze groep een paar leden toegevoegd op basis van hun verzoek en aangetoonde ervaring met mappen.