Hej!
Ny användare. Tekomma, presenterar sig:
Jag bor i Göteborg som visar sig vara relativt väl kartlagt. Jag vill gärna börja på lite nybörjarnivå med lite vägar. Av en händelse är jag ibland i Vänersborg som visar sig sakna många vägar, passar en nybörjare. Jag har börjat promenera runt där och samlar på mig lite gpx-filer, Nu har jag laddat upp och börjat rita lite lätt. Tyvärr skrev jag inte upp gatunamnen på alla gator, men nu när jag har sett hur enkelt det är att tagga gator så ska jag börja anteckna gatunamn också.
Jag hamnar ibland på andra ställen, och passar då på att samla data om sådan saknas. Att rita i Potlatch var ju skoj, men än så länge har jag bara ritat några vägar och namntaggat vissa.
Till min fråga, hur gör man för att lägga till ex-vis en vändplan, eller vändplats? Dvs inte en rondell utan en större, ibland rund, plan i slutet av en väg.
Jag använder en iPhone 3GS med “Motion-X GPS Track recorder” inställd på läge “Drive” som ger mig punkter var tredje sekund. Jag promenerar med den vilket gör att punkterna kommer tätt o bra. När jag byter riktning får jag ibland stanna upp och invänta uppdatering för att få exakt position. Jag tycker att det fungerar bra, jag har OpenStreetMap i bakgrunden när jag kartlägger, vilket gör att jag inte behöver kartlägga redan inritade gator. Det finns en funktion för waypoint-photo som jag ska börja använda för gatunamnskyltar har jag tänkt.
Några bra tips/synpunkter till en nybörjare? Jag tittar på video-tutorials och läser hjälpen i Potlatch för att fördjupa mig.