Naamgevingen Lei, Oude Leij en Nieuwe Leij

Al sinds deze changeset staat er hier een stream op de kaart met de naam Oude Leij

Ik heb de loop van de huidige Oude Leij al een tijdje geleden correct op de kaart gezet. Er staan op dat traject diverse naambordjes.

Wikipedia heeft het volgens mij goed, (Behalve dan dat de Oude en de Nieuwe nu zuid van het ETZ ziekenhuis definitief bij elkaar komen. Dus nogal ver voor het kanaal)

Google maakt er helemaal iets artistieks van met namen van Leij → Lei → Leij en dan noord van de A58 ‘De oude Leij’ → Oude Leij

Topotijdreis 1850 bij Riel: De Ley. Kortom een rommeltje.

Is er een authoritative bron van de huidige namen van beken? Zal je meemaken dat er ergens op een bruggetje ook een foute naam staat…

1 Like

Mooi onderzoek, petje af.
Ik wil nog weleens kijken naar de Leggers Wateren van het desbetreffende Waterschap of Hoogheemraadschap.

Het probleem is dat het verschilt van waterschap tot waterschap in hoeverre watergangnamen zijn opgenomen.

Ik kijk zelf ook wel vaak naar historische kaarten om te zien hoe ze daar genoemd worden. Normaliter zou ik het @Tilia_J ook vragen, die heeft rondom Arnhem veel informatie toegevoegd over beken, maar die is de laatste tijd helaas niet meer actief voor OSM.

Succes!

Ik zou eens vragen bij de provincie. Die zijn meestal het naamgevend orgaan voor waterwegen. Fryslân heeft bijvoorbeeld een kaart die in ieder geval de basis dekt (de BGT is inmiddels aardig bij en soms ook al nauwkeuriger).

Er zijn veel namen op vooral kleinere kanaaltjes en sloten die nog wel eens willen ontbreken, en waar ook in de BGT niet altijd duidelijkheid over is. Navraag kan ook opleveren dat de provincie aan het werk gaat om dit helder te krijgen. Zo had ik contact met de naamgevingscommissie van de gemeente Leeuwarden over een kanaaltje; zij gaven aan met de provincie Fryslân dit verder uit te zoeken (de vraag bleek terecht). Je kan zoiets ook melden via verbeterdekaart.nl, dan komt het mogelijk wel weer terecht op het juiste bureau.

fascinerend; ik kende het woord legger niet eens. In ieder geval bevestigt de legger kaart van waterschap Brabantse Delta dat die Lei waar ik over begon de Oude/Nieuwe Lei nergens raakt. Ze zijn zelf ondergebacht bij verschillende watercschappen. Die laatste valt onder waterschap De Dommel die mij jaarlijks een subsidieverzoek sturen.

dank je Jeroen. Ik ga die namen zeker uitzoeken, maar heb nog een klein lopend projectje. Alle wegen van midden Barabant.

Ik kwam erop omdat de Lei aan de oostkantvan Riel ingrijpend is aangepast. Van een soort diepe rechthoekige bak waarin mijn kleinzoontjes liever niet moeten vallen naar een hele platte brede V vorm. Waterberging, bezinking en zo vermoed ik.

Zeker; OSM.
Andere clubs maken er een rommeltje van. Met Wikipedia moet je al helemaal uitkijken.

Legger Brabantse Delta

2 Likes

Pff… Echt wel.

1 Like

Nog een paar andere bronnen voor Oude Leij. Deze gaan zo te lezen over de versie van de Changeset: 30166593 | OpenStreetMap.

https://wikimiddenbrabant.nl/Oude_Leij/

Yup. Ik ben vanmiddag vanaf het Riels Laag tot de Bredaseweg gefietst. Met locals gesproken. Er zijn twee hints dat de Donge noordwaards begint bij de Bredaseweg.

1 Het oude 1905 witte markante pand Bredaseweg 602 heet Dongewyk
2 Man met hond wees me op dit bord noord van dat huis.

In het project wat je noemde sprak ik met een bewoner-in-auto die onmiddllijk Oude Leij zei met de juiste spelling.

En dan is er nog dit bord bij de brug hier:

Beekherstel is vast waar maar niet de complete waarheid. De bewoners van de Vonderstraat procedeerden tegen een extra straatje in dit brownfield.

Ze kregen gelijk van de rechter omdat dan die nieuwbouw te dicht bij de beek zou liggen. Nu wordt de beek een stukje naar het oosten verplaatst.

Voorlopige conclusie is dat de kaart zou kunnen kloppen. Met twee Oude Leij beken in twee stroomgebieden in twee waterschappen, op 3.14 km afstand van elkaar. Maar wel gescheiden door de Dongetak van de Feldbissbreuk :roll_eyes:

Deze beek lijkt vroeger “De Leij” te hebben geheten. Misschien heet het nog zo en staat het fout in OSM?

Link naar oude kaart

alles kan nog. Niet voor niets zocht ik naar een authorative bron.

Zo’n aannemer op het stukje beek naast kom Riel zet op een bord wat hem gezegd wordt. Ik weet niet wat eggie als bronnen gebruikte behalve Bing. Ik vond tussen Riels laag en het onomstreden begin van de Donge bij geen enkele brug of culvert een naambordje.

Ik ben alleen nog maar informatie aan het verzamelen tot ik Noord Brabant en Brabantse Delta erin ga betrekken.

Ze weten vast binnenkort alles beter bij het Nationaal Park Vincent van Gogh. groetjes vanuit het park. :crazy_face:

Een keer raden wie de beroemdste oud-leerling is van het Koning Willem II College waar onze zoon en dochter op zaten. Woonde toen hier:

Bijvoorbeeld op Topotijdreis in 1867 heet de beek die in een boog om Riel loopt Leij tot bij de Donge. In later jaren heet het Oude Leij maar ik vermoed dat dat een fout is.

Dat is niet waar. Je zocht een authoritative bron.
En je bedoelt “autoritatieve” bron :wink:

Een aparte naam.

alles heet 013 in Tilburg, zelfs het Poppodium. Uitzondering: het Leijpark heet niet 013park vermoedelijk omdat het grenst aan de Nieuwe Leij. :sunglasses:

Leuk om te zien

1837 liggen de drie naast elkaar.
De Leij en De Oude Leij komen bij elkaar.
De Donge blijft apart lopen.
R van … Rio Rivier

De bron
1823
Liggen volgens deze intekening dicht bij elkaar.
Wordt dat deel al jaren verkeerd benaamd?
De Donge ontspringt onder Baarle (oranje)

1904 Kleine Leij en de Leij zouden daar bij elkaar komen.

prachtig.

Na het bekijken van de waterschapsleggerkaart denk ik dat de bron van de Leij die naar Riel, Dongen en Geertruidenberg loopt tegenwoordig hier noord van de sirene ligt:

‘De Donge R’ daar is nieuwe spelling. :slight_smile: De kaart uit 1752 die hier naast mij hangt spelt het anders. Maar goed, die heeft ook een veranderde opvatting over Poppel.

maar nu nog de autoritatieve :stuck_out_tongue: 2024…

Lastig te bepalen, wat nu het dichts bij de oorspronkelijke loop ligt met al die verkavelingen.

Waterschap De Dommel zijn kant.

Ik denk hetzelfde maar gebaseerd op de kadastrale kaarten van cultureelerfgoed.nl

:slightly_smiling_face: Ik kan zo snel niet zien of deze info al voorkomt in de convo maar hier is (nog) een stukje Oude Leij. Het takt af van de nieuwe Leij an komt verderop zoals wikipedia zegt bij het ETZ weer in de Nieuwe Leij uit. Ik vond dit nadat ik een probleempje met de wikipedia tag had aangepakt (Hier gevonden: https://matkoniecz.github.io/OSM-wikipedia-tag-validator-reports/Netherlands%20(merged).html#link%20to%20a%20disambiguation%20page). Ik dacht dat ik de hele Oude Leij had gehad maar deze kwamen nog bovendrijven.

Overpass query : [out:xml][timeout:3600]; ( way(1258304506); way(1258306445); way(1258306446); way(1258306447); way(1258306448); way(1258306449); way(1258306450); ); (._;>;); out meta qt;//[‘Nog een stukje Oude Leij’]

P.S. De query is niet van mij maar ik heb hem een beetje aangepast. Het origineel had ook een filter op de onjuiste wikipedia tag. En die stopt dus met werken als ik de wikipedia tags aanpas (gepland voor later vandaag)

Oops, bij het nog eens lezen van het eerste bericht zag ik dat dit toch al voorkomt

edit: 16:26
Maar niet getreurd, ik heb toch nog een Oude Leij gevonden bij Breda.

1 Like