Mofa yes of designated bij G11 bord

Een klein dingetje dat me zojuist opviel in de JOSM preset voor ‘voorbestemd fietspad’:

1. “Afhankelijk van het land zijn verscheidene tags verplicht en hoeven niet te worden ingesteld. Globaal, ‘bicycle=designated’ is verplicht.”
    Dit vind ik erg verwarrend.

Verplicht betekent dat het moet, en direkt daarna staat dat het niet hoeft. Dat spreekt elkaar toch tegen?
“bicycle=designated” is verplicht, dat klopt dus niet, want bicycle=designated hoeft juist niet te worden ingesteld.

1. Als het landsafhankelijk is dan zou je het juist wél expliciet moeten taggen, anders zouden alle data users alle regels van ale landen moeten kennen en toepassen.

Daarom taggen we mofa en moped juist wel, ook al vloeien die voort uit de NL wetgeving die aan het bord hangt.

Ik heb in JOSM de vertalingen aangepast naar:

Afhankelijk van het land zijn sommige toegankelijkheidstags vanzelfsprekend, en hoeven niet te worden ingesteld.
Wereldwijd gezien is ‘bicycle=designated’ vanzelfsprekend en hoeft dus niet te worden getagd.

Dat lost punt 2 niet op, volgens mij is dat domweg fout. Het is een illusie dat globale data users landsafhankelijke borden en access-wetgeving voor alle types fietsen gaan toepassen om defaults te bepalen, zelfs als de informatie (bv traffic_sign) in principe getagd is. Het is al lastig genoeg om de globale defaults toe te passen.