Lantmäteriet Belägenhetsadress

Problemet du stött på verkar huvudsakligen handla om ändamålsprövningen. Grundproblemet där är att allt tillhandahållande av data ur fastighetsregistret (där även både adresser och byggnader ligger) är ganska hårt reglerat av fastighetsregisterlagen. Jag har nämnt det i någon av trådarna här att vi på jobbet stötte på problem att “innovation” inte är ett godkänt ändamål, i ett uppdrag vi hade med Lantmäteriet som kund. Det har dock egentligen inte så mycket att göra med HVD, utan liknande problem har funnits långt tidigare (men då fick man även betala). Som jag förstått det har LM lyft problemet till regeringen, men ändring av FRL har inte skett än i alla fall.

Sen är det andra problemet kring licensformen. Jag vet inte hur OpenAddresses fungerar där, men det är i dagsläget lite oklart om vi a) får lägga in HVD i OSM och b) om man då som privatperson öppnar upp sig för juridiska besvär. Diskussion kring det finns lite utspritt här, men senaste är nog i Öppna data från Lantmäteriet - #110 by 02JanDal.

Det är också viktigt att komma ihåg att Lantmäteriet enbart prövar ändamålet, de gör ingen juridisk prövning av licensen. Du kan alltså få godkänt från LM att använda data för det ändamål du önskar (lägga in i OpenAddresses) men du får ändå inte göra det.