Helt fantastiskt @NKA! Som vi har längtat efter att få till en import!
Vad jag förstår det som kvarstår att få explicit godkännande att tillkännage Lantmäteriet som källa på wikin, enligt CC-BY 4.0.
Angående det tänkta resultatet av importen har jag några synpunkter:
- För villor, parhus och radhus anser jag att byggnadspolygonen bör få adressen, eftersom det dels är lokal standard att kartera så, dels eftersom det är huset man generellt sett syftar på när man skriver in en adress. Att lägga adressen vid en uppfarts början ser jag inte som önskvärt eftersom man då inte kommer fram till huset. Att knyta adressen till en viss byggnad gör att kartan ser ur såsom man tänker sig i verkligheten – ett hus, en adress. Det blir också direkt tydligt vilken byggnad på tomten som är bostadshuset, och inte garage, bodar etc.
- Separata noder kan vara okej (även om jag tycker att det är en fulare lösning), särskilt på hörntomter där det är nödvändigt om ett hus har två adresser, men uppstår inte problem med dubblerad data i t.ex. StreetComplete om alla hus plötsligt saknar adressdata? Ingången på villor är ofta under tak som inte är korrekt ritade eller inte ritade alls, eller på sidan eller baksidan, så att sätta en entrénod på byggnadspolygonen känns inte realistiskt.
- För flerbostadshus anser jag att lösa adressnoder är en bra lösning, men inte lika detaljerat som att knyta adressen till entrénoden till trapphuset. Loftgångshus har jag försökt mig på att kartera, men det visade sig vara väldigt svårt att få till flera lager av trappor, gångvägar och entrénoder ovanpå varandra. Här är nog lösa noder är nog att föredra i dagsläget.
- För industriområden, gårdar och adresser utan byggnad är lösa noder det självklara valet.
- Butiker med samma namn särskiljs ofta i sökresultat enbart på adressen. Hur skulle detta fungera om vi tog bort adresser från butiker och andra objekt (som i dagsläget dubblerar adresserna)?
Och så några synpunkter angående själva importen:
- För själva inportförfarandet vore en tänkbar lösning att på studs importera alla saknade adresser som lösa noder, och låta resten vara kvar, för att i dag få till en användbar, sökbar karta, samtidigt som vi kan fortsätta diskutera detaljerna för vidare import och kontinuerlig synkronisering.
- Att radera nuvarande adresser i OSM utan djupare analys vore destruktivt. Att jämföra med andra karttjänster brukar synliggöra att OSM ofta är bättre och mer exakt i de områden adresserna är karterade noggrant. Jag har lyckades t.ex. ganska direkt hitta fel i adresserna i Lantmäteriets data i ett område som jag har undersökt på plats, där en överskrivning av nuvarande data hade lett till saknade adresser.
- Med 100 000 adressuppdateringar per år (varav en stor andel gissningsvis är postnummer) är manuell hantering som tidigare påpekats orimlig. Att med hjälp av
note
-taggen undanta adresser från synkronisering verkar dock direkt olämpligt, eftersom den används till många andra kommentarer och kan ändras av någon ovetande om vad det föreslagna kodordet innebär. Jag förordar därför en unik tagg om det behövs för att undanta adresser från skriptet. - Därför kan dock diskuteras huruvida postnummer över huvud taget är av intresse för OSM, eftersom det (åtminstone fram till nu) har varit ett av Postnord privatägt register som marknadsförs och säljs av Postnummerservice Norden AB. Det används dock även i vardagliga sammanhang, även icke försändelserelaterade, så om nu Lantmäteriet också får tillstånd att licensiera datan – och därtill under en öppen licens – kanske det ändå inte skadar att importera den. Men då ska postnumren importeras med (om inte enligt standard så enligt praxis) blanksteg efter tredje siffran, NNN NN.
- Slutligen bör synkronisering ske så ofta som möjligt, för att göra OSM så konkurrenskraftigt och användbart som möjligt. I nybyggda områden ligger t.ex. OSM ofta före andra komersiella aktörer tack vare att användare är ute och uppdaterar kartan med byggprocessen och nya entréer, så att synka en gång i månaden känns lite för sällan. En gång i veckan vore lämpligare till en början, eftersom Lantmäteriet ju uppdaterar adressdatan dagligen.