Idee om wat met BAG te gaan doen

To BAG or not to BAG …

Ik vraag me af of we niet op een nieuwe manier met gegevensbronnen om moeten gaan. Tot nu toe is het idee dat je die gegevens in de OSM database onderbrengt. Maar dat staat haaks op de ontwikkeling die je overal ziet, namelijk niet langer je eigen kopie willen hebben maar accepteren dat data zich verspreid over het internet bevindt. Tegelijk wordt meer en meer (overheids-) informatie openbaar gemaakt, onder een vorm van open source licentie.

Stel je bent al die gegevens aan het koppelen en beoordelen. Je brengt dan verwijzingen naar verschillende datasets samen, en laat op die verzameling een query los die de beoogde informatie laat zien. Maar nooit voeg je al die informatie samen in 1 grote dataset. Dat laatste gaat juist ten koste van informatie.

Bekijk dat eens vanuit OSM standpunt. Er is een OSM database, en er zijn andere databases zoals BAG, hoogtekaart etc. Soms als database toegankelijk, soms via een WMS server. Die informatie wordt extern up-to-date gehouden.
Ga je nu een extra kopie van al die info in de OSM database zetten, met als gevolg dat je zelf ook verantwoordelijk wordt voor het bijhouden van die data? Of ga je aan het werk om via bijvoorbeeld OpenLayers al die info samen te brengen in 1 presentatie. Als ik de OSM kaart zit te bekijken en ik wil graag de huisnummers zien is het net zo makkelijk gewoon een overlay aan te zetten waarin die informatie staat.

Zoals ergens hierboven al is opgemerkt: OSM heeft een leidende rol gespeeld bij het publiek beschikbaar stellen van informatie. Het zou veel meer in de oorspronkelijke opzet van OSM zijn, en in lijn met de ontwikkeling van het internet, om nu al die beschikbaar gekomen informatie samen te voegen in 1 interface voor de eindgebruiker, dan koste wat kost een ‘eigen’ kopie te gaan onderhouden.