Idee om wat met BAG te gaan doen

Het onderstaande schreef ik voor de ik laaste reacties van fsteggink en ligfietser had gezien, maar voor zover ik kan zien verstoor ik de lijn van het verhaal niet door het nu te posten.

Ik sluit mij aan bij het verhaal van Peewee, en wil wat verder gaan op de mogelijkheden voor updates.
De .osm bestanden waarmee we nu aan het testen zijn, worden gegenereerd door een Osmosis plug-in die ik geschreven heb. De bestanden bevatten de BAG objecten van een woonplaats of gemeente. Voor grotere plaatsen zou een postcodegebied praktischer zijn, maar voor zover ik weet zij er geen grenzen van postcodegebieden beschikbaar onder een licentie die in OSM gebruikt zou kunnen worden.
Deze plug-inhaalt de data uit een postgis database opgebouwd door bag-extract (zie nlextract.nl). De actuele en bestaande objecten worden er uit gefilterd en omgezet in OSM objecten.
Alle OSM objecten krijgen 3 tags, waarmee deze herleid kunnen worden naar het bijbehorende BAG record:
ref:bagid
bag:begindatum (De begindatumtijdvakgeldigheid waarde van het BAG record)
bag:extract (De BAG extract zipfile waaruit het record afkomstig is)

Met behulp van deze tags kan een nieuwere BAG extract vergeleken worden met een OSM planet dump.
Hiermee kunnen bestanden met wijzigingen voor een bepaald gebied gegenereerd worden. Daarmee kan een mapper vervolgens weer aan de slag.
Een (of meerdere) Josm plug-ins zouden de mapper kunnen ondersteunen bij het verwerken van deze wijzigingen
en het voorkomen van vergissingen als weggooien van bestaande tags.

Het hele proces is nog experimenteel en niet veel anders dan wat eerder al in dit forum en op talk.nl besproken is. Het enig verschil is dat we testdata beschikbaar hebben in een handzaam formaat.
Alle (opbouwende) kritiek is welkom.

Gertjan