Hoe een samengesteld object taggen

Ik vind in OSM verschillende gebouwen die samen een monument zijn of bv. één naam hebben.
Bijvoorbeeld hier.
Het object bestaat uit 2 BAG objecten die samen een monument zijn.
Dit is hier getagged met een omhullende way ID 1015917331.
Mijn probleem is dat dit omhullende object getagged is met building=house hetgeen suggereerd dat er 3 huizen staan.
Is er een andere manier om aan te geven dat deze 2 gebouwen samen een monument vormen waar de heritage en naam tags aangehangen kunnen worden ?

Die 2 bag objecten zijn nu toch getagd als building:part?

De building:part zouden geen house moeten zijn. building:part=yes kan hier prima.

Het maakt niet veel uit. Omdat het al building:part is in plaats van building zal een beetje verstandige data consumer er geen drie huizen van maken.

Dat vind ik een vreemde suggestie… Die 2 objecten zijn gewoon een huis dus het lijkt mij logisch omdat ook zo te taggen. Ze staan ook afzonderlijk in de BAG.
Het samenstel is juist geen huis.

Ja dus ? Het zijn 2 aparte huizen.
Als de redenatie is dat building:part niet moet mee tellen dan staat er maar één huis en dat klopt ook niet.

Ik ken het hier niet, maar op de luchtfoto zie ik volgens mij maar 1 gebouw? Beide bag objecten zijn keurig als onderdelen van dat gebouw ingetekend.

1 Like

Of iets los of samen in de BAG staat heeft niets te maken met de aard van het gebouw zelf; enkel of deze gesplitst is in woningen met een eigen adres of niet. Wat uit de BAG komt is een house als het een woonbestemming heeft met één adres, en apartments als er meerdere adressen zijn. Die waarden zijn een poging om iets nuttigs neer te zetten wat voor 99% van de gevallen klopt.

Maar een monumentale boerderij is geen building=apartments, en voor een villa zijn ook betere tagwaarden. building=* gaat over de oorspronkelijke aard van het gebouw, niet het huidige gebruik. Als dit gebouw als een twee-onder-een-kap was gebouwd had het prima twee keer een house kunnen zijn, maar dat lijkt hier niet het geval. Ook een voormalige school of kerk blijft building=school of church, respectievelijk, eventueel aangevuld met building:use voor het huidige gebruik.

Dit is toch één villa met daarin twee woningen? Zo map je die. Meestal tekenen we de losse woningen helemaal niet in in zo’n geval, maar omdat die in de BAG staan is dat hier mogelijk en wenselijk.