Hej @_ane_rv,
Tak for en spændende artikel! Og fedt at du deltager her i forum!
Jeg tænker det kunne være meget brugbart hvis du kunne sætte nogle flere ord på de forslag til forbedring af OSM der er i artiklen. Jeg har klippet nogle nedenfor, men hvis du har yderligere er det jo bare endnu bedre.
…an explicit tagging of whether bicycle infrastructure is part of a road with motorized traffic would likewise be an improvement. Bicycle infrastructure that is not part of a road is marked with the tag highway = cycleway, but this tag is used both for separate protected bicycle tracks and tracks that run in parallel with a road.
Foreslår I at lave relationer der linker parallelle vejbaner og cykelstier, eller hvordan skal dette forstås? Jeg er nok ikke helt sikker på hvad formålet er… som cyklist er man vel forholdsvis ligeglad med om der er en vej 2 m til venstre eller ej, hvis man alligevel ikke må køre på den?
the large discrepancies in mapping of unprotected bicycle lanes between OSM and GeoDanmark data might originate in disagreements about when a lane qualifies as a bicycle lane. This could for example be solved with an increasing use of the cycleway:lane=advisory tag for lanes that are not reserved exclusively for cyclist.
Jeg ved at cycleway=shared_lane er i brug i DK fx til 2-1-veje (fx Way: Rubjergvej (47517787) | OpenStreetMap), men det er I sikkert opmærksomme på. Måske ville shoulder=* og venner være relevant til at registrere de mere gråtonede situationer, uden at kortlæggeren tvinges til at tage hårdt stilling til om noget er cykelsti eller ej. Hvis du kan komme med nogle konkrete vejstrækninger hvor GeoDanmark har kortlagt noget du synes mangler i OSM, vil det være nemmere at diskutere.
For OSM, this could for example include an automated detection of short stretches with no bicycle tag on a road that otherwise has been tagged as having bicycle infrastructure
Det lyder som en ting der allerede findes værktøjer til, men det er ikke lige noget jeg ved hvordan man sætter op. Igen ville konkrete eksempler være en stor hjælp til at forstå hvad problemet er.
Mvh
PS
- bruger i virkelige OSM-data fra helt tilbage fra 2020 som @AE35 skriver?
- har du et link til det supplerende materiale?
- “GeoDanmark data, per specification, only include bicycle infrastructure
running along a road with motorized traffic”Findes resten i et andet offentligt datasæt???
- har nu fundet Bicycle Infrastructure in Denmark
Hvis du kan producere de underliggende data ville det være oplagt at lave en MapRoulette ud af dem.