Ja, verkligheten är facit. Att kunna kontrollera på plats är oftast den bästa metoden, men om du inte kan göra det?
När det gäller vägnätet, är enligt mig NVDB den bästa fria landstäckande källan. Om man inte vill använda den eller någon annan källa på nätet, pga. risken för att lägga in fel i i osm, så är det en val man får göra.
Om vi tar det konkreta projektet, så ser jag ingen bättre metod än den som används. Även med den långsamma takten som vi nu håller (eftersom så få deltar) kommer det ta många år innan hela landets vägnät är uppdaterat.
När det gäller synpunkten att kunna markera att ett data inte ska ändras av andra, att uppgiften är absolut sann, kommer det att leda till andra problem.
För det första känner jag inte till att någon sådan funktion finns i osm. Du kan ju alltid skriva en “note” i tagg-uppgifter för exempelvis en väg. Och förhoppningsvis läses den av det någon som tänker göra ändringar. Men man kan aldrig vara säker.
För det andra vet man inte hur länge en note-uppgift är giltig. Om ändring lades in för många år sedan och en källa på nätet (NVDB, Lantmäteriet etc.) visar att det är fel, ska man då inte göra ändring? Vissa anser det, och att man personligen ska verifiera ändring, innan det är ok att ändra i osm.