Om een Fixme op een bushalte op te lossen, wil ik toch even de raad van ervaren OV-mappers.
Het gaat om de bushalte Opstelspoor in Barendrecht.
Na herinrichting van de bushaltes op de Portlandsebaan bestaat de halte voor reizigers niet meer en is eigenlijk samengegaan (qua locatie) met halte Havenkwartier. Er is dus ook geen bushalte-bord genaamd Opstelspoor meer.
Bus 603 is de einige die van deze “halte” gebruik maakt omdat het het begin/eind-punt is. De dienstregeling van de RET vermeld dit punt als “Carnisselande (opstelplaats)”.
Een buschauffeur van lijn 603 vertelde mij dat voor hem het begin en eindpunt genaamd Opstelplaats alleen wordt gebruikt om eventueel te wachten om met de terugweg te beginnen als ze te vroeg zijn aangekomen. Ze gaan dan staan op het zuidelijke deel van de halte Havenkwartier (het deel van de bushaven zonder stoep) aan de rechter zijde op de kaart (dus aan de Portlandsebaan van zuid naar noord) zodat ze de halte Havenkwartier zelf niet blokkeren voor andere bussen.
De bushalte Opstelspoor is niet meer zichbaar, het punt Carnisselande Opstelplaats is ook voor de reiziger niet gemarkeerd en wordt ook niet als halte gebruikt, dus ik zou hem weghalen.
Alleen begint de route dan niet meer op Opstelplaats zoals de dienstregeling defineert, maar op Havenkwartier. Is dat erg? Wordt daar waarde aan gehecht?
Of zet ik de busstop op de wachtplek (en hernoem de halte naar Carnisselande Opstelplaats, want Opstelspoor is de halte van de tram bij de rotonde aan de zuidkant van de Portlandsebaan), en verwijder alleen de platform node?