Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Hier hijs ik de protestvlag. Dit is veel te strak gesteld. Ik ben ook mapper en ik ben me al heel lang, sinds ik 2 jaar geleden met OSM startte, van busroutes bewust en ik leg ze ook voortdurend om als ik rotondes inteken, wegen aanpas, etc.
Ik zou het fijn vinden als je je uitspraak wat wilt nuanceren, zoiets in de trant van een aantal mappers. En dat niets aantrekken is ook een krasse uitspraak, die je niet kunt onderbouwen. Je ziet het resultaat, maar je weet niet weet er zich in het hoofd van de betreffende mapper heeft afgespeeld. Zeer wel mogelijk dat men de busroutes heeft gezien, maar niet de skils had of dacht niet de skils te hebben daaraan iets te doen.
We bezondigen ons allemaal dat we denken te weten wat een ander bezielt, maar dat kunnen we gewoon niet weten. Wat zich in het hoofd van een ander afspeelt is en blijft - gelukkig - geheim.
Mijn advies is, probeer zo neutraal en objectief mogelijk een situatie te beschrijven zonder uitspraken over personen en hun handelen.
René Diekstra heeft daar een mooie afkorting voor: NIVEA Niet denken voor een ander.

En verder, ik denk dat je blij kunt zijn als een Potlach of ID gebruikende mapper niets aan de routes heeft gedaan. Met die tools richt je vaak meer schade aan aan routes, dan dat je goed maakt.
Ik wordt er niet vrolijk van als ik een aantal wegen in een routerelatie helemaal onderaan moet opvissen en dan naar boven takelen naar de goede positie. Bijv. LF routes hebben soms meer dan 500 members. Leuk als dan een aantal wegen, die bijna bovenin horen, helemaal onderaan staan na een “herstelactie” met Potlach.
Daar heb ik inmiddels ook wel truukjes voor, maar het blijft lastig.