Gekke Henkie,
Je bent sinds vijf weken actief als OSM-mapper en hebt in die tijd al vele wijzigingen gedaan. Het is mooi dat je een bijdrage wilt leveren en het is prima om een eigen mening te hebben. Je moet je wel realiseren dat OSM een gemeenschapsproject is en alleen goed kan functioneren als de individuele mappers proberen om een zekere consensus met elkaar te bereiken.
De reden dat je nu zoveel kritische respons krijgt is niet omdat je eens wat fouten maakt, eens een alternatieve keuze maakt of een andere kijk heb op de juiste manier van mappen.
Het probleem is dat je in volle vaart wijzigingen doorvoert die tegen de normale werkwijze ingaan en je de aanwijzingen vanuit de gemeenschap tot nu toe in de wind slaat.
Als jij vindt dat jouw werkwijze inhoudelijk beter is dan is je werkwijze procedureel alsnog verkeerd.
Eerst zou je je mogen afvragen: zou ik als nieuwe mapper iets over het hoofd zien dat al die andere mappers hele andere keuzes maken dan ik bij het kiezen van de tags? Het lijkt mij volstrekt normaal en logisch om eerst informatie in te winnen bij meer ervaren mappers.
Zomaar heel anders te werk te gaan is bovendien contraproductief.:
- Of je krijgt ongelijk van de gemeenschap en dat betekent dat bijna al je wijzigingen worden teruggedraaid. Zonde van je werk en je tijd!
- Of je zou na een goede discussie de gemeenschap kunnen overtuigen. Dan moet je meteen die discussie starten zodat we niet doorgaan met onze verkeerde werkwijze!
Er zijn al hele discussies gevoerd over veel kleinere details waarbij de betrokkenen meestal keurig afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Dus verwacht niet dat jij zomaar je gang kunt gaan zonder dat de gemeenschap gaat ingrijpen.