Ik keek op de “normale” OSM-carto-layer naar de omgeving Zoetermeer en Pijnacker, en het viel mij op dat op zoomlevels 12-15 de stations van Randstadrail op de Zoetermeer stadslijn duidelijk te zien zijn als blauw vierkantje, en die op de voormalige Hofpleinlijn niet.
Die eerste zijn namelijk gemapt als station=lightrail (vb: Dorp), die laatste als station=subway (vb: Pijnacker Centrum).
Hetzelfde geld eigenlijk voor Openstack Topo.
Bij de beide OV-kaarten zijn beide typen station bij dezelfde zoomnivaus te zien, bij OPNV-karte vanaf 13, bij Transportmap vanaf 11.
Ik vind dit wel raar: beide lijnen zijn onderdeel van hetzelfde vervoerssysteem Randstadrail. Verschil is dat de ene de stad Den Haag in verder gaat als “tram”, een ontegenzeggelijk “kleinschaliger” vervoermiddel dan de ander, die in Rotterdam verder gaat als “metro”.
Daarnaast voldoet de rampstadrail vanaf Melanchtonweg Noordwaards niet aan de veelgebruikte definitie van metro, namelijk dat het een “volledig vrijliggend” vervoerssysteem is, er zijn namelijk overwegen. Is het ok om de stations Melanchtonweg tot Pijnacker om te turnen tot station=lightrail?
Voor de rendering zullen we bij osm-carto moeten aankloppen, maar daar ga ik mijn vingers niet aan branden, die lijken niets te doen met welk OV-verzoek dan ook. En Tracestack topo kon ik niet eens vinden waar we bug reports moeten doorgeven.