Allereerst: bedankt voor de noeste arbeid in de ontelbare bospercelen die ons land rijk is. Alle lof. Leuk hoe je achtergrond weerklinkt in het werk dat je verricht aan de kaart.
Ikzelf stort me bij tijd en wijlen op dergelijk werk. Met name in de kom tussen Bunnik en Wijk bij Duurstede heb ik veel uren gestoken. AHN is een krachtig hulpmiddel, zeker in combinatie met de kadastrale grenzen. Zeker in dergelijke regio’s (waar ruilverkaveling nog niet zijn verwoestende werk heeft gedaan) zeggen kadastrale percelen nog veel over de geschiedenis; hoogteverschillen vullen dat nog verder in met, wat je zegt, greppels, paden, dijklichamen en andere sporen in het landschap.
Ik ben gelukkig nog geen 3dshapesverwijderaars tegengekomen. Jouw ervaringen pleiten ervoor om bij grote wijzigingen inderdaad maar de bron te wijzigen. Ik doe dat slechts sporadisch. Een aansporing om die bronnen ook meteen mee te pakken.
Om het werk van medecartografen niet te schaden is het sowieso een goed gebruik om eens naar de historie van een object te kijken (control+H in JOSM). Wie heeft er aan gesleuteld en met welke reden (vandaar dat je het heeeel fijn is gedetailleerd te melden wat je gewijzigd hebt, zeker bij grote sets). Via de obliekbeelden kun je met een beetje geluk ook nog terug in de tijd om te zien in hoeverre het gebied sindsdien is veranderd.
Trouwens, misschien vind je forensisch natuuronderzoek een leuk onderwerp om eens over te komen vertellen bij het OSM-treffen. Lijkt me mieters!